ISTORIA RALLY RAID

Andre Citroen si expeditiile trans-sahariene

În anii 20, Andre Citroen a organizat traversari ale Africii la bordul masinilor sale. Ulterior a atras in aceasta nebunie multi adepti.
Francezii au fost dintodeauna fascinati de calatorii. Normal, doar ei l-au dat pe Jules Vernes. Si tot ei au organizat si primele întreceri auto mai putin obisnuite. Fondator al marcii care îi poarta numele, Andre Citroen a initiat între 28 octombrie 1924 si 26 iunie 1925 o traversare a Africii. Tot el gândise si un „TransSaharian”, însa acest proiect a fost compromis din cauza costurilor mari. Cinci decenii mai târziu a aparut raliul-raid Dakar. O alta nebunie frumoasa, care a atins cote inimaginabile deja.

Raliu, pentru ca la el se foloseau automobile adaptate acestui gen de curse. Raid fiindca se strabateau teritorii întinse. Nebunie? pentru ca distantele sunt foarte mari, traseele sunt absolut necunoscute… stii de unde pleci, dar nu stii unde ajungi.

Thierry Sabine

Ideea i-a venit tot unui francez, Thierry Sabine. Participant la cursa Anidjan – Nisa, el s-a pierdut în desert pe motocicleta. Scăpat teafăr, el s-a gândit ca poate organiza un raliu care sa traverseze astfel de zone aride, care pun mari probleme atât oamenilor, cât si vehiculelor.

În 1978 a apărut rally-raid-ul Dakar.

Dakar

Numele cursei, care se păstrează si astazi deși ea se desfășoară în America de Sud, vine de la orasul senegalez unde a avut loc prima sosire.
Traseul cursei s-a schimbat de la an la an. Fie pentru a oferi competitorilor alte încercări, fie pentru ca zonele traversate cu un an înainte deveniseră periculoase. În 1992, caravana a plecat din Paris si a ajuns tocmai în orasul sud-african Cape Town. Cativa ani mai târziu, sosirea a fost în Cairo. Pentru ca din 2009 startul si finisul sa fie în Buenos Aires.

In ziua de astazi

Întrecerea a devenit celebra prin faptul ca participanții traversează zone aride, cu temperaturi ridicate, ceea ce solicita atât oamenii, cât si materialul de concurs. În plus, din cauza vântului, traseele în desert dispar de la ora la ora, ceea ce face dificila orientarea.
Exista acum si campionate de profil in Europa, curse internaționale deja consacrate, care aduna zeci de echipaje la start.